Laaja-alainen erityisopetus toimii yleisopetuksen sisäisenä tukitoimenpiteenä niille oppilaille , joilla on erilaisia oppimisen esteitä . Oppimista ja mieleenpainamista voivat haitata paitsi erityiset oppimisvaikeudet myös lyhyt yöuni tai unohtunut aamiainen. Piittaamattomuus kotitehtävistä ei sinänsä ole oppimisvaikeus. Erityiset oppimisvaikeudet voivat ilmetä erilaisina kielellisinä erityisvaikeuksina , tarkkaavaisuuden ja toiminnanohjauksen vaikeuksina, hahmottamisen tai motoriikan alueen hankaluuksina.
Kullakin erilaisella oppilaalla oma yksilöllinen suoritusprofiili. Primaari havaintokanava , oppimistyyli , oppimisen tahti ,vahvuudet ja vaikeudet esiintyvät erilaisina yhdistelminä. Kahta samanlaista oppijaa ei ole.
Tunnistatko Sinä itsesi seuraavista pulmista :
Lukeminen on hidasta.
Vieraat kielet ovat vaikeita.
Tekstiä ei oikein synny.
Matematiikka tai sen osa-alueet ovat vaikeita.
Keskittyminen herpaantuu ärsykkeistä.
Ääneen lukeminen on epämiellyttävää.
Kirjoitusvirheitä on paljon.
Rivit ”hyppivät” tekstissä.
Sekoittuuko 59 ja 95 tai k ja kk , oikea ja vasen ??
Voit tehdä pikalukitestin itsellesi osoitteessa www.lukineuvola.fi
Jos oppilas oppimisvaikeutensa vuoksi ei asiantuntijoiden ja vanhempien arvion mukaan tule saavuttamaan yleisopetuksen keskeisiä tavoitteita , voidaan ko.oppiaineen oppimäärää yksilöllistää oppilaan oppimisedellytyksiä vastaavaksi. Tähän tarvitaan virallinen lupa , erityisopetuksen siirtopäätös, jonka myöntää perusopetusjohtaja. Päätöstä varten tarvitaan psykologin lausunto, opettajan lausunto ja vanhempien suostumus. Opetuksen yksilöllistämiseksi laaditaan HOJKS , henkilökohtaisen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma. Se on moniammatillisena yhteistyönä laadittu virallinen asiakirja, joka on lähtökohtana erityistä tukea tarvitsevan oppilaan opetuksen suunnittelussa, toteuttamisessa , seurannassa ja arvioinnissa .
Lisätietoja voit kysyä erityisopettajalta , esim. sähköpostitse osoitteesta mirja.pietarinen@edu.mikkeli.fi
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti